Sommartid

Hejsan svejsan!!
Har ni tänkt på en sak??
Klockan är faktiskt inte 11, utan den är 12!!
Konstigt eller hur, eller du kanske inte ens har tänkt på det. Men idag så ska man faktiskt ställa fram klockan en timma, vilket innebär att vi förlorar en timma och måste gå och lägga oss en timme tidigare idag.
Nej jag bara skoja vi förlorar inte en timma, vi bara brider på dygnet en timma fram.
Detta är något som så klart mina mor-och farföräldrar måstede klaga på när vi hade påsklunch igår. Det visade sig att när dem var små så hade de inte någon sommar-och vintertiden utan då var det samma tid hela tiden.
Att man inte skulle hålla på att ställa fram och tillbaka klockan känns nästan konstigt för mig eftersom jag alltid levt med det i hela mitt liv, så jag läste på lite.
 
Tanken väcktes redan på 1800-talen, men Sverige provade det inte  förren 1960. Men att hålla på att flytta fram och tillbaka klockan var ingen direkt hit så det försvan ända tills 1980 då det kom tillbaka.
De som var mest emot detta var jordbrukarna och dem som jobbade innom underhållningsbranschen på natten, vilket ändå kan vara förståligt.
Jorbrukarna brukar ju vara uppe ganska tidigt för att göra sina sysslor, och om man ska ställa fram klockan blir man ju (på sätt och vis) en timma efter. Och underhållsbranschen förlorar ju en timmes inkomster på grund av denna framflyttningen.
Man säger att denna framflyttningen av tid ska göra att man sparar på elen, vilket jag i alla fall kan förså då det blir ljusare fortare på sommaren och då kan man istället gå och lägga sig en timme tidigare för att kunna gå upp tidigare i ljuset. Men man är kritisk till om detta verkligen har gett en procetiuell förändring, men tanken är i alla fall bra!!
 
Om ni vill läsa hela artickeln så finns den HÄR.
 
Ha en bra dag!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0