Målvakten

Hejsan svejsan!!
Idag har jag spelat min första träningsmatch detta året och innan det så var jag på målvaktstränig.
Man kan väl säga att matchen gick ganska bra resultat messigt men det var inte direkt så mycket spänning i den som det kan vara ibland. Resultatet blev 4-1 till oss då det målet jag släppte in i stort sett smekte innersidan av ribban, vilket kan vara ganska svårt att ta om man inte är berädd på det.
En till rolig nyhet efter denna match är även att jag har dragit på mig en underbar lätt hjärnskakning efter att ha slängt mig huvudstupa ner på bollen när det var ca fem pers som försökte ta det. Man kan säga att jag fick lite fötter i huvudet och nu dunkar det och har sig i hela huvudet, får se om jag borde träna imorgon.
 
Något som är ganska konstigt när jag tänker tillbaka på matchen är att jag knappt inte kommer ihog hur den var. Ibland så kan jag ha gjort en snygg räddnign och så minns jag inte ens hur den var, jag bara reagerar. 
Det är det en bra målvakt ska kunna, reagera utan att tänka. Allt ska vara så innött i ryggmärgen att du inte ens behöver tänka på vad du gör, för ibland så kan det handla om enstaka sekunder som du måste kunna handla på.
Om du skulle prova på att ställa dig i målet så som jag gör skulle du förundras över hur mycket du kommer att behöva fokusera på samtidigt. Du ska hålla rätt avstånd från målet samt stå i rätt linje så du täcker så mycket som möjligt, du måste hålla koll på dina backar och diregera dem ifall du ser om en motståndare står fri och sen när bollen kommer ska du backa in i rätt takt, inte för snabbt men inte för långsamt heller för då kan motståndaren dribbla av dig. När du väl börjar backa in i mål så måste du börja ta snabba beslut också, inget tvekande!! Sak su ner och slänga dig framför fötterna på motståndaren eller anser du att motståndaren har för bra kontroll på bollen så du måste vänta in hennes drag.
Ja, det är en hel del att tänka på mina vänner men allt kommer med erfarenhet och jag har spelat fotboll i typ 8 år nu så det sitter långt inne i ryggmärgen nu, bollen först och säkerheten sist!!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0