Ge och ta

Hejsan!!
Vet ni vad som för första gången har fått mig att snäsa till idag, att folk lånar saker av mig hela tiden. Visst har jag varit lite irriterad när det är nummer 100 av alla gånger som man har lånat ut men jag har aldrig sagt något. Man kan ju inte säga nej om det är så att man faktiskt inte använder det som den andra vill låna, då är man ju bara självisk.
Men när någon lånar helt utan att fråga eller att informera att man lånar det och samtidigt inte lämnat tillbaka det så som det var innan, det fick mig att snäsa till.
 
Hellre att man frågar mig och får ett nej och använder det ändå än att gå helt bakom min rygg, för då kan jag ju ha en aning om var mina saker är. Jag vill nämligen veta vart mina saker är och jag vill kunna känna att jag litar på den personen som jag lånar ut saker till, för tillit är något jag värderar högt. Och att slänga saker runtomkring sig och inte bry sig är inte min stil.
 
Att be om en tjänst och att låna har lite samma principer, båda handlar om att ge och ta. Om man lånar något måste man kunna låna ut något och om man ber om en tjänst måste man vara villig att göra en tjänst.
Men när det kommer till bland annat mig så är lite snål när det kommer till att be om något, men jag ställer alltid upp. Detta gör självklart att många tycker det är väldigt lätt att utnyttja mig och denna självisitet förstår inte jag riktigt.
Självklart kan det vara något som jag är väldigt bra på som du ofta har problem med som jag kan hjälpa dig med lite oftare, men att verkligen utnyttja någon på grund av deras georositet är rent ut sagt elakt.
 
Jag tycker ni som ska läsa detta verkligen ska fundera på hur mycket som ni verkligen begär av era vänner eller släktingar, och även på hur mycket ni ger tillbaka. De behöver inte alltid be om något utan du kan ju fråga om du ser att det är något dem behöver eller behöver hjälp med, för om dem är som mig så kanske dem inte alltid frågar när hjälpen behövs.
 
Att ge bort en fin blomma som tack kan också betyda något stort, för det handlar om att ge och ta.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0