Varför nedvärderar vi vissa saker??

Hejsan svejsan!!
Hemma igen och ligger nu och väntar på att mamma ska komma hem så vi ska byta ut mina springskor, var nämligen så duktig så jag köpte för små-_-
Men aja, det var inte det jag hade tänkt skriva om som ni ser. Min fråga är nämligen till er varför vi alltid nedvärderar varandra/saker/jobb/hobbys ja allt!!
Som städning till exempel, det är väl inte direkt ofta som du hör att dess drömjobb skulle vara att få gå runt och städa varje dag? Och varför är det så egentligen?
Varför kan det vara så roligt att träna men inte att städa? Jag ska ärligt talat berätta för er att en hel dags städning i full fart tar på ens krafter nästan lika mycket som en vanlig en och en halv timmes träning, dock mer uttdraget.
Man ska lyfta en hel del, många böjningar i olika riktningar och så går man runt och står upp hela tiden, inte att man sätter sig ner på en stol på rummet och pustar ut, nej knappast det hinner man inte med. Inte när man ska städa ett helt hotell med 12 rum på varje våning, med två sängar som måste bäddas och bli fina. Toaletten tar minst lika lång tid som rummet dessutom, det måste ju vara helt kliniskt rent och vissa gäster är riktiga LORTGRISAR!!

När man kollar på de som oftast städar på olika ställen så är det i stort sett bara utlänningar som inte kan få något annat jobb. Jag har nämligen jobbat med tre olika samt en praktikant(vuxen), och ingen av dem har fast anställning där eller är helsvenskar. 
Alltid deltidsjobb eller ett jobb som man har under tiden som man gör något annat för att få ihop ekonomin.
Och tack vare det så är det alltid det som kommer upp när man städar och inte har något att prata om. Alltid något om vart jag jobbade senast, om hur det är att kombinera det med familjen och samtidigt få ihop ekonomin med att vilja plugga in sig på något annat.
 
Sen när jag väl var på väg hem så kom jag på det, varför ingen vill vara städare. Det är för att alla kan göra det!! Ända sen man var liten har man ju kunnat städa på ett eller annat sätt. Inte ens när man kunde stå så krälade man ju runt på golvet och drog med sig all möjlig smuts.
Men ska jag vara ärlig så skulle inte alla passa som städare!
Alla har faktiskt inte den kondisen för det, eller den styrkan heller för den delen. Det är både jobbig fysiskt och physiskt(?stavning?). Mycket att tänka på, att taima allt ordentligt och kunna stå ut med alla möjliga smutsiga situationer. Kanske ligger en stinkande spya mitt på golvet, kanske har varit en hund på rummet med en massa hår, kanske ett par som haft sex hela dagen och det ligger kondomer och klet överallt. Ja, det var bara en liten del av vad som kan finnas. NI smutisga personer kan ju alltid komma på något som ni har gjort på ett hotellrum xD
 
Aja, jag antar att det var allt för mig!! HA DET^^
P.S. kan ni verkligen städa ett hotellrum kliniskt rent på ungefär 10 min?? Tänk på det du;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0